Erasmus+ vo Fínsku: Ako sa stať digitálne zdatným učiteľom
Koncom apríla som dostala skvelú príležitosť vycestovať do Fínska v rámci programu Erasmus+, kde som sa zúčastnila kurzu s názvom Pathways to Become a Digitally Competent Educator, ktorý organizovala Europass Teacher Academy v Helsinkách.

Kurz sa venoval téme, ktorá dnes učiteľov veľmi zaujíma — ako byť digitálne zdatným pedagógom. Naučila som sa lepšie porozumieť tomu, čo všetko digitálne kompetencie zahŕňajú, ako ich hodnotiť u seba, a najmä, ako ich rozvíjať u detí. Získala som veľa praktických tipov, ako zapojiť digitálne technológie do učenia, hodnotenia a spolupráce s kolegyňami a rodičmi v našej škôlke.
Inšpiratívne knihy o fínskom vzdelávacom systéme, ktoré nám boli k dispozícii v Europass Teacher Academy.
Prednášky viedla skvelá lektorka Pui Ying Law — veľmi milá, ochotná a s obrovskými znalosťami nielen o digitalizácii školstva, ale aj o živote a kultúre vo Fínsku. Každý deň sme okrem prednášok zažili aj praktické aktivity. Napríklad, jeden deň sme absolvovali netradičnú hru priamo v uliciach Helsínk cez aplikáciu Goosechase. Plnili sme rôzne úlohy, ako napríklad, naučiť sa počítať do desať po fínsky a nahrať o tom ako dôkaz video, alebo nájsť tradičné fínske jedlo čiernej farby. Popri tom sme objavovali zákutia mesta a spoznávali fínsku kultúru.

Tohto kurzu sme sa zúčastnili len dvaja — ja a učiteľ z Nemecka, Rainer — ale v Europass Teacher Academy sa stretávali aj ďalší učitelia z celej Európy, takže bolo veľa možností na rozhovory a výmenu skúseností. Zúčastnili sme sa spolu aj mnohých voľnočasových aktivít, napríklad pikniku pri príležitosti osláv Vappu (prvého jarného dňa), komentovanej prehliadky mesta, či návštevy ostrova Seurasaari — krásneho miesta s prírodou a skanzenom pod holým nebom.
Najviac ma tento kurz obohatil v tom, že som zistila, že digitalizácie sa netreba báť. Naopak, môže byť pre nás veľkou pomocou, keď sa s ňou naučíme pracovať. Prekvapilo ma, že digitálne zručnosti sa dajú rozvíjať aj mimo obrazoviek — napríklad prostredníctvom hier alebo aktivít, ktoré rozvíjajú logické myslenie. Veľmi ma inšpirovala fínska autorka Linda Liukas, ktorá vytvorila sériu kníh Hello Ruby, v ktorých ukazuje, že programovanie sa dá učiť hravou a kreatívnou formou už u malých detí.
Ihrisko Hello Ruby v štvrti Ruoholahti v Helsinkách.
Som veľmi vďačná, že som mala možnosť takúto skúsenosť absolvovať. Verím, že poznatky a nápady z Fínska sa mi podarí využiť v našej materskej škole a posunúť tak naše deti aj seba opäť o krok ďalej.
Mirka Šurková
Projekt 2024-1-SK01-KA122-SCH-000215752 je financovaný Európskou úniou.
